Főoldal Kapcsolat Foglaltság, árak Fotoalbum

www.peresto.hu

Horgászparadicsom Webáruház

Ételek
Családunk kedvenc elfoglaltsága tanyánkon a szabadtéri sütés-főzés - miközben horgászunk.
Néhány ételt vendégeinktől tanultunk, továbbiakat kiötlöttünk magunktól vagy hoztunk a konyhából. Eszközeink a nyárs, a tárcsa, a grillrács és a bogrács, alá pedig a hasogatott akác tüze és füstje.

Az ezer helyen ismertetett halászlé vagy marhapörkölt elkészítési módját vélhetően nem tudnánk felülmúlni, azonban bízunk benne, hogy az alábbi pár receptet, mint "megtörtént" - bár kicsit sem tudományosan kitervelt - ételt érdemes közreadnunk.

Majdnem fasírt petrezselymes újburgonyával

Nyár közepe van, napok óta alig-alig eszünk - olyan nagy a meleg. Más téren sincsenek sikerek, uborkaszezon. Végre a tanyára kerülünk, a csomagtartó némi darált húst, krumplit, sört és ezer mást rejt...., ma a tárcsa alatt izzani fog az akác.
Mitől 'majdnem' a fasírt? Mert nincs benne tejben áztatott zsömle vagy kenyér; csak hús és fűszerek.

- 0,5-0,5 kg darált sertés- és marhahús,
- 1,2kg krumpli,
- petrezselyem-zöldje,
- 3dl olaj.

Az akácot felaprítjuk nagyon vékony hasábokra, hogy jól tudjuk egy-egy újabb adag muníció rádobásával a tüzet serkenteni.
Ezt órákkal megelőzően a húst egy tálba rakjuk és a fent említett hozzávalók közül az utolsó 3 kivételével mindent beleteszünk, majd összekeverünk. A fűszerek mennyisége 'iránzomra' mérendő; ezt a kifejezést feleségem nagymamájától örököltük. Az így bekevert masszát lehűtjük és nekikezdünk a fűnyírásnak.
Miután egy szál fű sem ágaskodik, úszunk egyet, majd alágyújtunk a tárcsának. Amint az olaj forr, kézzel kis csíkokat formázunk a húsmasszából, amit ráteszünk a tárcsára. Az csíkok összes oldalát megpirítjuk egy picit gondosan átforgatva őket egy fakanál és egy villa segítségével. Miután minden oldaluk szép színes, többször átfordítjuk a majdnem fasírtokat és kihúzzuk a tárcsa szélére, hogy az olajat kiengedjék magukból. Kb. tíz perc után - ha éhesek vagyunk, előbb - kivesszük a kész fasírtokat.
Hogy mi illik hozzá, nehéz lenne meghatározni, mi megfőztünk jó sok krumplit sóz vízben; majd a húsok után némi petrezselyemzöldje hozzáadásával a vason megpirítottuk.

Kovászos uborkát is tálaltunk hozzá..., és Santanat hallgattunk, míg elfogyasztottuk.

Fűszeres karaj és némi köret

Az étel előzménye egy másik: a héten egy szép parasztsonkát helyeztem el 21 napra fűszeres páclében. A lé receptje okozott némi fejtörést, mivel ahány forrás, annyi 'tuti' keverék, így miután átolvastam a lehetőségeket, ráöntöttem a húsra egy saját mixet.
Közben eljött a vasárnap és nem született jobb ötletem, mint a maradék sonkafűszerek javát bevonni az ebéd készítésének folyamatába. Íme az eredmény:

Hozzávalók:
- szűk kilogramm csont nélküli sertéskaraj,
- krumpli kedvünk szerinti mennyiségben,
- egy közepes cukkini,
- 25dkg csiperkegomba,
- egy szép fej lilahagyma,
- 1-2dl olivaolaj.
- és a fűszerek:
     - teáskanálnyi koriander,
     - ugyanennyi mustármag,
     - azonos mennyiségű szemes bors,
     - só.

A húst centi széles szeletekre vágjuk és megsózzuk. A szemes fűszereket mozsárban/bögrében durvára őröljük és a húst megszórjuk vele, majd mind mehetnek pihenni pár órára a hűvösre.
A hagymát hosszanti cikkekre aprítjuk, a gombát pedig szeletekre, akárcsak a cukkinit, a krumplit pedig esetünkben hámozást követően feldaraboltam pürének alkalmas hasábokra.
Készítünk az így előállt hozzávalókról pár fotót az utókornak, majd kezdhetjük az olaj forrósítását.
A gombát és a hagymát együtt pirítjuk, közben meghintjük kis borssal, sóval. A cukkini következik, ahol szinte egyesével kell forgatni a darabokat, hogy mindkét oldal érintkezzen a forró serpenyővel. Még azelőtt levesszük, hogy állagát veszítené - nem főzelék lesz belőle ma :).
A hús mindkét oldalát - a rátapadt fűszerrel együtt - szintén pár perc gyors tűzön megsütjük és már csak az időközben megfőtt krumpliból némi adalék hozzáadásával a pürét kell elkészítenünk.

A nagyobb méretben megmaradt bors- és mustármag-szemek okoznak némi ízmeglepetést, ettől igazán jó ez az elkészítési mód.

Lányom kétszer szedett..., azt hiszem, jól sikerült az ebéd.

Olajos hal az aprajából
Ezt kivételesen a konyhában érdemes elkészítenünk, mert hosszantartó, lassú tüzet igényel.

Hozzávalók:
- esetünkben fél kiló apróhal,
- egy kisebb fej vöröshagyma,
- 2dl étolaj,
- egy evőkanál ecet,
- ugyanennyi víz,
- pár darab babérlevél,
- fél evőkanál mustár,
- néhány szem bors törve,
- csipetnyi citromhéj-reszelék,
- és só - természetesen.

A halakat lepikkelyezzük, kibelezzük, fejüket eltávolítjuk; majd pár óra sózva állás után a karikára vágott hagymára tesszük egy-két rétegben egy kisebb fazékban úgy, hogy maradjon ki hal. Rászórjuk a fűszereket és végül hozzáöntjük a vizet, ecetet és az olajat.
A tetejére tesszük a maradék halakat és 3 órán át lassú tűzön - kavarás-mentesen - fedő alatt főzzük.
Miután lehűlt lehet fogyasztani - ha már a pontyok nem kaptak ezen a hétvégén.

Olajos hal 1. Olajos hal 2. Olajos hal 3.

Lecsós sertés-szeletek, rizzsel

Tárcsára való étel, a füst adja meg az ízét, hangulatát.

- kilónyi sertéscomb,
- 8-10db lecsópaprika,
- 2-3db paradicsom,
- kis étolaj,
- egy zacskó fűszersó - ki mit szeret, mi flekken villámpáccal próbáltuk,
- 40dkg rizs,
- 2 fej vöröshagyma,
- só, bors, "pirosarany", némi víz.

A húst vékony szeletekre vágjuk még reggel, kiklopfoljuk, majd a fűszersóval beszórjuk (ha olajban kell oldani, akkor kenjük). Elővesszük a horgászfelszerelést, etetőanyagot keverünk, bedobunk és várjuk a kapást. Közben a húst megforgatjuk párszor villával a pácban. Fát vágunk; a paprikát, hagymát, paradicsomot lecsóhoz szokottan felaprítjuk.
10 óra felé tüzet rakunk a tárcsa alatt, amibe minimális olajat öntünk és megvárjuk, míg átforrósodik. A húst egyesével beletesszük, mindet kihajtogatva, hogy érintkezzen a vassal teljes felülettel. Nagy tűz kell, mert pirítani érdemes a húsokat. Pár perc múlva mindet megfordítjuk és a másik oldalát is sütjük kicsit.
Eközben megkérjük a párunk, főzze meg a rizst egy fazékban.
A húsokra rátesszük a hagymát, paprikát, paradicsomot és megkeverjük néha. Az így létrejött elegy levet ereszt és párolódik benne, ha kevés, vízzel pótoljuk.
Kedvünkre fűszerezzük, majd mikor kész (puha a hús és a paprika is), beletesszük a főtt rizst.

Jó étvágyat kívánok az ebédhez!

Apróhús cukkinivel

Egy ex-kollégám, Gábor látogatott meg 2 nap pecázásra még tavaly. Felajánlotta, hogy ő főz, én csak tálaljak alkalmanként és gondoskodjam a tűzről. Hozott saját tárcsát, fakanalat, továbbá kesztyűt, amivel a forró vasat megfogja- ha szükséges. Meglepett a szakértelme és odafigyelése.

- 70dkg disznóhús,
- 2db friss cukkini,
- póréhagyma,
- 30dkg gomba,
- 1,2kg krumpli,
- fűszerek ízlés szerint, víz.

Próbáltam ellesni az elkészítés módját, íme: a húst már reggel felaprította ujjnyi csíkokra és beszórta fűszerkeverékkel, ami ment a hűtőbe pihenni.
Órák teltek el, majd a gombát megpucolta, elszeletelte, a cukkinit és póréhagymát szintén és mindezek külön edénybe kerültek. Ahogy érzékeltem, lényeges, hogy mit mikor teszünk a sütőlapra, így semmi nem ég meg és nyers sem marad. A hússal kezdte, egyesével forgatta a sok kis csíkot, hogy minden oldala picit megbarnuljon. Nagyon gyors tüzet kért; természetesen nem maradéktalanul sikerült ezt teljesítenem :). A húsokat néha a középen lévő olajba gurította, majd kihúzta a szélére pirulni. A művelet tartott 8-10 percig; majd a hagyma következett, amit középen fonnyasztott meg az olajban. Utána belekerült a gomba és kapott némi borsot, sót az étel. Kis levet eresztett a gomba, amibe beleforgatta a húst is és a párolás következett. "Félidőben" a szeletelt cukkini hozzáadása következett, ami pár perc alatt elveszett, azaz sűrű szafttá alakult a hagymával együtt.
A kockázott krumpli belekerülése után az ételt még kétszer kavarta meg, többé nem, viszont néha a vizet pótolta alatta és kisebb tűzre váltott. Amikor a krumpli is megpuhult, előkerült az Unicum és egy nagyon ízletes ebédnek láttunk neki.

Apróhús cukkinivel 1.Apróhús cukkinivel 2.
Apróhús cukkinivel 3. Apróhús cukkinivel 4.

Olyan jól sikerült, hogy megismételtük:

Zöldséges csirkemell

Ezt az ételt télen készítettük, közben fogyott a pálinka is, így kicsit több bors szaladt bele, de finom lett.

- 50dkg fagyasztott bébirépa-zöldbab vegyesen,
- 1kg csirkemell filé,
- 25dkg gomba,
- egy jókora póréhagyma,
- olaj, sültszárnyas fűszersó, bors,
- 10dkg vaj.

A zöldséggel kezdjük: a tárcsán a vajat felforrósítjuk, majd beletesszük a felkarikázott póréhagymát. Kis fonnyasztás után a gomba következik, amire sót, borsot teszünk. Amikor ez levet enged, a répát és a babot is rátesszük és jó sokáig sütjük/főzzük. Közben koccintunk a társaság tagjaival, majd teszünk rá fűszereket - borsot legközelebb kevesebbet :).
Ha a köret elkészült, a már felcsíkozott, befűszerezett csirkemelleket a tárcsára tesszük és öntünk az eszköz közepére kis olajat. Gyors tűzön a húsok mindkét oldalát átsütjük a tárcsa szélén - miközben néha a közepére húzzuk a darabokat "olajozni", majd tálalunk.

Zöldséges csirkemell

Sörös csirke szárnyak

Egy nagyon egyszerű és gyors étel, szintén tárcsára.

- 1-2 tálca befűszerezett csirke szárny (több bevásárlóközpontban kapni),
- 3 üveg sör,
- olaj.

Bedobjuk a csukázó-készséget kishallal...
A tárcsát kis olajjal meglocsoljuk, majd a szárnyakat rátesszük. Sűrűn kell forgatni, mielőtt a bőre odaégne, eközben pillantsunk oda az úszóra néha.
Amikor kapás van, a tárcsát vegyük félre a tűzről, fárasszunk, szákoljuk meg a halat, elégedjünk meg méretével és folytassunk a sütést. Miközben iszunk a halra barátunkkal, locsoljuk rá fokozatosan egy üveg sört a húsokra; ebben a lében pároljuk, míg puha lesz.
Tálalni rögtönzött körettel ajánlott, hiszen az előkészítés sem igényelt sok pepecselést.

Sörös csirkeszárnyak 1. Sörös csirkeszárnyak 2.
Sörös csirkeszárnyak 3.Sörös csirkeszárnyak 4.

A fenti ételeket mindenki saját felelősségére próbálja ki - a kiötlőjük nem szakács :).

infó, foglalás: Mezei Anikó, +36-20-915-8104        cím: Gyomaendrőd, Soczó-zug külső, N 46°56'20,63" E 20°45'27,78"
férőhelyek   felszereltség   foglaltság   árak   megközelítés   foglalás   Soczó-zug   horgászegyesület   horgászat   vadászat   horgászbolt, horgászjegy   sport, szórakozás    Liget fürdő   Gyomaendrőd   ételek